Home > Concerten > Steve Earle & The Dukes & Duchesses featuring Allison Moorer – Ancienne Belgique, Brussel – 9 oktober 2011

Steve Earle & The Dukes & Duchesses featuring Allison Moorer – Ancienne Belgique, Brussel – 9 oktober 2011

Je mag een kat een kat noemen. En noem ons dan meteen maar uilskuikens want we waren ruimschoots te laat voor het optreden van Steve Earle & The Dukes & Duchesses, featuring Allison Moorer. Hadden we maar even de site van de AB gecheckt, dan hadden we geweten dat Steve Earle een artiest is die zijn tijd tot de laatste minuut gebruikt. Dom, dom dom!

We zagen dus niet hoe Steve Earle en zijn fantastische Dukes het podium innamen en de zaal vervolgens veertien nummers lang in de ban hielden tijdens het eerste deel van het optreden. En we misten niet alleen Guitar Town maar ook City Of Immigrants en Every Part Of Me, twee van de tracks van zijn nieuwe plaat.

Maar daar waren we ons dus niet bewust van toen we de AB binnenvielen. Earle legde net op zijn typische manier uit dat er geen voorprogramma was en dat je dus maar beter op tijd had kunnen komen. Pas later hadden wij, tot onze scha en schande (en groot jolijt van de collega’s), door waar dat nu precies op sloeg.

We zagen Earle nog net een (eerste?) duet (Broken Girl) met zijn eega Allison Moorer (“the one who can outsing us all”) afsteken, waarna die laatste met een innig mooie cover van Sam Cooke’s A Change Is Gonna Come het eerste deel van de show afsloot. Het was kort weliswaar – voor ons tenminste – maar de toon was wel gezet.

Ook deel twee van de show startte al meteen met een hoogtepunt. Copperhead Road werd luid meegezongen en leidde een trio songs in over Ierland, waarvoor Earle de Ierse mandoline bovenhaalde.

Het was iets dat hij wel vaker zou doen die avond, een aantal songs aan een thema ophangen. Voor de bluegrass haalde hij onder andere Harlan Man en The Mountain boven. Wat Earle zo boeiend maakt, is dat hij zijn songs vaak inleidt, waardoor ze nog meer betekenis krijgen en je als toeschouwer nog beter oplet. Zo kwam de leek – voor zover er leken aanwezig waren – te weten dat hij niet alleen sociaalvoelend is, maar ook een hart heeft voor de perikelen in New Orleans (hij figureerde in de tv-serie ‘Treme’) en muziek schreef voor ‘Brokeback Mountain’.

Ook elk van zijn Dukes (met uitzondering van drummer Will Rigby) kreeg zijn eigen moment de gloire toebedeeld door de meester, waarbij uiteraard vooral vrouwlief Allison Moorer de show stal. Hoewel ook het duet van gitarist Chris Masterson met diens vrouw, violiste-gitariste Eleanor Whitmore kon bekoren.

Maar het was Steve Earle zelf die met Tanneytown de epiloog schreef van het tweede deel van de avond.  Uiteindelijk knoopte hij met The Revolution Starts Now een stevig einde aan een wervelende show, die een mooi overzicht bood van zijn carrière. Earle is een troubadour, die kan rocken, een bluegrassman met een hart voor de werkende mens, kortom een muzikant met een passie voor vele genres.

Uiteraard waren er nog twee bisrondes waarna met The Unrepentant het publiek een gedenkwaardig slot van een schitterende avond werd gegund. En we onszelf vervloekten omdat we elf nummers van dit concert gemist hadden.

Copyright: daMusic

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: