Home > Concerten > The Ghost Of A Saber Tooth Tiger – Horses – Muziekodroom, Hasselt – 11 december 2010

The Ghost Of A Saber Tooth Tiger – Horses – Muziekodroom, Hasselt – 11 december 2010

Er was enkel het debuut van The Ghost Of A Saber Tooth Tiger om je voor te bereiden op wat er die avond in de Muziekodroom zou gebeuren. Dat er een drumstel, een stel synthesizers en enkele elektrische gitaren stonden te wachten was dan ook een verrassing. Maar verrassingen hoeven niet altijd negatief te zijn.

De piepjonge snaken van Horses werden opgediend als amuse-gueule. Uiteraard werd er regelmatig verwezen naar hun eerste ep, die nog maar net in de winkels ligt. Dat mocht ook want hoewel er aanvankelijk hier en daar wat geknoeid werd en niet alle noten helemaal op hun plaats zaten, zaten er toch wel enkele nummers die naam waardig tussen het werk van Bert Vliegen en co. Hun intieme folk leek trouwens prima te werken in de club van de Muziekodroom. Het drietal waagde het zelfs om een nummer onversterkt midden in het publiek te brengen en slaagde er bovendien in om het zaaltje muisstil te houden. Alleen daarvoor al verdienen ze respect.

Maar het was dus voor The Ghost Of A Saber Tooth Tiger dat we naar Hasselt waren afgezakt. Samen met zijn liefje, de zeer bevallige en op een berenmuts en een stel uggs – jawel, ook wij lezen de Flair – na bijzonder zomers geklede Charlotte Kemp-Muhl, heeft Sean Lennon namelijk een nieuw project uit de grond gestampt. Hun cd ‘Acoustic Sessions’ is een frisse plaat waarop het tweetal, enkel met akoestische gitaar en wat effectjes, een aantal prima folksongs heeft neergeplant.

Maar in Hasselt werd de akoestische gitaar vervangen door een elektrisch exemplaar, waarop Lennon regelmatig zijn expertise toonde en zijn beste Jimmy Pagesolo bovenhaalde. In die mate zelfs dat tijdens Heavy Metal – toeval of niet – een snaar het begaf en toch de akoestische gitaar diende bovengehaald te worden. Maar geen mens die daarover zeurde want precies dergelijke akkefietjes resulteren tenslotte in een uniek concert.

De akoestische folknummers van het debuut werden op die manier omgetoverd in bijzonder gesmaakte popsongs. Muhl-Kemp bleek trouwens meer in huis te hebben dan een mooi smoeltje en een stralende glimlach want ook haar baswerk en vooral haar uitstekende backing- en leadvocals waren meer dan de moeite.

In de set zaten niet alleen de nummers van de plaat, ook enkele nieuwe songs werden uitgeprobeerd en het was opmerkelijk dat die songs heel wat steviger klonken dan wat er al op plaat stond. Het eerder vernoemde en grotendeels instrumentale Heavy Metal bleek bijvoorbeeld een nummer vol sfeerwisseling en aangename wendingen, dat door de combinatie van stevige gitaar en frivole toetsen zowaar aan bands als Deep Purple deed denken. Ook de moeite was de cover van Gainsbourgs Comic Strip waarbij Muhl-Kemp uiteraard de “Shebam, pop, whizz, …” voor haar rekening nam.

De obligate pauze werd maar meteen achterwege gelaten waarna in een prachtig Song For James nog eens duidelijk werd hoe goed dit tweetal op elkaar was ingespeeld. The World Was Made For Men zette tenslotte op schitterende wijze een punt achter een show, die ongetwijfeld een vervolg zal krijgen in de zomerfestivals. En dat zou geheel terecht zijn want dergelijke verrassingen zorgen ervoor dat popmuziek nog steeds de moeite loont.

Copyright : daMusic

Setlist :

1. Jardin Du Luxembourg
2. Rainbows In Gasoline
3. India
4. Pierrot
5. Dark Matter
6. Lavender Road
7. Last Call
8. Heavy Metal
9. Comic Strip

10. Song For James
11. The World Was Made For Men

 

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: